söndag 22 augusti 2010

Vad som blev och vad som skulle blivit...

I går blev en dag som inte blev riktigt som den skulle blivit, eller som planerat, men som blev jättebra ändå. Vi hade bestämt oss för att ta en tur till Höganäs för lite shopping på deras Outlet med bl. a glas och husgeråd, men så bidde inte fallet. Bilen som vi skulle låna av Ankis föräldrar vill inte längre erbjuda någon AC och eftersom sommaren gjorde ett litet gästspel igår så var en bil utan AC bland de sista ställena vi ville spendera dagen. Vi pratar ändå om en tur på 15 mil enkel resa... Så Höganäsbesöket får vänta till svalare väder.

Istället blev det en tur i stan med lite klädesshopping (träningskläder och ett nytt regnställ till Anki) och en mysig lunchfika på Hartmans café. Caféet har just genomgått en renovering och överaskade oss med att plötsligt fått "rättigheter" så man även nu kan njuta av ett glas vin eller en öl. Uppskattat minsann! Så det blev en grov macka med gegga och kräftsjärtar och ett glas rosévin till Anki, Håkan valde att hugga in på en lite grövre mjuk baguette med bl.a parmaskinka och fetaost och i glaset en Falcon export. Härligt att sitta ute på deras fina stora uteservering, titta på folk och njuta av solen och den goda lunchen!

På kvällen blev det ytterligare ett "äta ute" tillfälle, denna gången med Håkans föräldrar och bror. Helt oplanerat, en sk. "Huxfluxmiddag" för att citera Håkans mormor som brukar prata om "Huxfluxkaffe". Vi bestämde oss för att ta med de andra till restaurang "Stig in" eftersom vi var så nöjda med deras mat när vi firade Ankis födelsedag där. Vi blev inte besvikna denna gången heller, rejäla portioner som smakade mera och alla var rörande överens om hur gott det var! Anki valde att hugga in på lammracks med rödvinssås, stekt bacon och svamp, resten av sällskapet satte tänderna i 2 tjocka fina skivor oxfilé. Till detta serverades potatisgratäng och klyftpotatis och en rejäl portion sallad. Vi brukar ju glömma att ta med kameran vid våra restaurangbesök, men inte denna gången då vi hade den med. Tyvärr så kom vi inte på att använda kameran förrän maten var uppäten:

Resterna efter supergoda lammracks...

Husets röda vin, en god argentinare.

Håkans pappa Kjell (undrar vad han tittar på?), Håkan, Anki, Håkans mamma Monica och Håkans bror Jörgen.

Så om ni hamnar i Ystad någon gång och blir hungriga så kan vi verkligen rekommendera ett besök på restaurangen, menyn kommer att se annorlunda ut from imorgon så det lär nog inte dröja länge innan vi styr stegen dit igen!

Idag har vi varit väldigt flitiga i köket, det har kokts marmelad, bakats kakor och så har det malts kött till kvällens middag - tacos. Vi går lite mot strömmen och äter det på söndagen istället för på fredagen och det går hur bra som helst. Länge sedan vi hade det nu och i kväll kommer vi att göra gratinerad tacofärs, receptet hittar ni här. Nu börjar det mullra utomhus så åskan är på väg hit och då ska man väl inte sitta vid datorn eller hur? Så vi önskar er en skön söndagskväll och en bra vecka!

Smaklig spis! / Anki och Håkan

6 kommentarer:

1. Det låter underbart att sitta ute med ett glas vin när solen värmer.

Vi åt kräftor igår och hade planerat att sitta på bryggan, men eftersom det var mulet dukade vi inne istället. Synd kanske, för det var ljummet och skönt ändå.

/Åsa

SvaraRadera
  2. Vilken härlig dag! Huxfluxmiddag är ett kul uttryck, lite som syrrans matsurfning, eller hennes senaste ord, snöbollsmiddag. Då bjuder man ett par vänner, men sen bjöd man några till, så hade de visst sambos och barn och en kusin på besök, så det bara rullar på. :-)

3. Otur med ac´n, men Höganäs finns ju som sagt kvar...Kan bli en trevlig höstutflykt! Ni tycks ju
    ha hamnat på massa trevliga ställen, så det verkar inte ha gått någon nöd på er :-) Kram Gourmetmorsan

SvaraRadera
  4. Svar på din fråga: Nej dessa bollar smakar inte som chokladbollar utan som just Havrebollar som finns ute i handeln. De är godare än chokladbollar, det tycker i alla fall vi i vår familj,

5. Det blev ju riktigt bra fast det inte blev som ni tänkt. Huxfluxmiddag var ett bra namn, så blir det ofta för oss. Det ska jag komma ihåg!
    Kräftorna jag åt kom från Lobster och är småländska signalkräftor (står så på paketet). De finns på 500g o 1 kg och kostar lite mer än de andra fysta. Men var mycket goda.

SvaraRadera
  6. fint med lite oplanerat restaurangbesök, låter som ni åt riktigt goda grejer!

jag tog det minsann lugnt med "det våta" men vädergudarna delade ju med sig desto mer, hela lördagskvällen vräkte det ner. men halmstad var ju fint ändå och sällskapet bjöd minsann på riktigt mycket fnitter :)

Tack för att ni skriver en rad i vårt kök!